SEO og offentlige hjemmesider
En nål i en høstak, en Kafkask labyrint af information. Som borger kan det være utroligt svært at finde frem til den information, man har brug for på en offentlig myndigheds hjemmeside.
Millioner besøger årligt kommuner, myndigheder og offentlige organisationers hjemmesider med det ene formål at finde information så hurtigt og nemt som muligt.
Spørgsmålet er, om de finder det de søger? Og hvor hurtigt de finder det? Er det tre klik, eller er det nærmere 30 klik, en kop kaffe og et opkald til Borgerservice? Ingen ved det, for ingen tjekker det.
Hvorfor er det så svært at finde informationen?
Svaret plejer at være, at der altid er en masse information på hjemmesiderne. Dernæst er der ikke ressourcer, tid eller fokus på at arbejde med at gøre informationen let at finde for borgerne.
Sandheden er nærmere, at der ikke er nok fokus på det.
Og sandheden er nærmere, at der ikke er fokus på det, fordi det kan være svært at måle resultaterne. Men det kan man faktisk. Man kan måle resultater ved SEO og søgemaskineoptimering. Man kan vise dem til organisationen og lederen og man kan dokumentere indsatsen for borgerne. Det er bare de færreste, der er klar over det.
SEO på det kommercielle marked er den mest naturlige del af en markedsføringsstrategi. Det handler om kroner og ører. Hvis de ligger højt i Google, får de flere kunder til webshoppen og tjener flere penge. For en række virksomheder kommer der slet ikke noget på hjemmesiden, før SEO afdelingen har været inde over indholdet. På offentlige hjemmesider er det en anden virkelighed.
Søgemaskineoptimering og SEO kommuner og offentlige myndigheders hjemmesider burde have meget mere fokus
SEO i det offentlige er et ukendt fænomen mange steder. Det at ligge øverst i Google er simpelthen ikke særlig vigtigt. På en offentlig hjemmeside er produktet ikke en sko eller taske der skal sælges, men ofte information, som borgerne eller de erhvervsdrivende har brug for – for at få fx. en tilladelse eller opfylde reglerne på et område. Ofte har myndigheden monopol på at tilladelsen skal søges hos dem, så der er ikke noget incitament for myndigheden at yde den service for borgerne. Det er den samme udfordring, der går igen mht. SEO kommune efter kommune, at det er tydeligere at måle service på andre måder, derfor bliver det ikke prioriteret.
Offentlige hjemmesiders rygte…
Det er altid let at skyde skylden på det offentlige, på elendige hjemmesider, hvor man aldrig kan finde det man leder efter. Men er der noget om snakken? Bliver der gjort nok for at synliggøre informationen og finde vejen til selvbetjeningsløsningerne?
Borgerne forsøger at løse deres problem hurtigst muligt. Og hvis de ikke finder det gennem Google, så kan man jo altid ringe..
Google bliver vildledt
Google forsøger efter bedste evne at afkode ud fra 200 forskellige parametre, hvilket indhold der er på siden, og hvordan den skal rankes. og Googles algoritmer har faktisk gjort søgemaskinen ret intelligent, og virker ofte langt bedre end hjemmesiders egne søgemaskiner.
Det betyder også, at hvis man som webredaktør ikke fodrer Google med de rigtige informationer, hvis Google ikke får serveret den information og den kode, der er brug for – så får Google meget svært ved at finde det rigtige resultat.
Du har sikkert prøvet at vente i telefonkø, for så at blive viderestillet og viderestillet rundt i afdelingerne. Det er lidt det samme – bare på hjemmesiden. Eller prøvet at læse en tekst, hvor det er rigtig svært at gennemskue indholdet – er man havnet på den rigtige side?
4 ting du kan gøre for at forbedre SEO i indholdet
Lad os slå det fast med det samme – du behøver ikke kende til alt indenfor SEO
Ofte ranker offentlige websites generelt godt i form af hjemmesidens autoritet, med masser af backlinks mm. Det er ikke nødvendigt med lange udtømmende søgeordsfokuserede artikler på flere tusinde ord.
Brug hellere tiden fornuftigt ved at fokusere på det indhold, der allerede er på hjemmesiden. Så her er 4 tips til hvad du kan gøre:
1. Hvilke søgeord skal jeg bruge? – Brug de samme søgeord som brugerne
Kig kritisk på siderne, og tjek, at det er de rigtige søgeord, der bliver brugt. Hvilke relaterede søgeord kan hjælpe Google med at vise den rigtige side i søgeresultatet. Brug Google Trends eller fx. Ubersuggest for at finde relaterede søgeord. Lav en søgeordsanalyse, hvor du finder frem til, hvilke ord borgere og erhvervsdrivende bruger for at komme ind på et område på din hjemmeside. Søgeordsanalyse er en disciplin som kan tage tid, men som er rigtig godt givet ud, da det er fundamentet for, at siderne kan findes ud fra borgernes søgning i Google.
2. Links skal være selvforklarende
Du hjælper ikke Google med at forstå hjemmesidens indhold ved at skrive links som “læs mere” eller “handleplan”. Læs mere om hvad? Handleplan for hvad? Hverken Google eller brugerne forstår, hvad der gemmer sig bag indholdet.
Typiske ikke-selvforklarende links:
- Se flere
- Læs mere
- Dagsordener og referater
- Handleplan
- Faktaark
- Læs den afsluttende rapport
- Medlemmer
Gør links forståelige – for både menneske og maskine. Det gør det nemmere at forstå, hvilken information der gemmer sig bag linket. En bonus er også, at linket bliver forståeligt tilgængelighedsmæssigt, så folk med synsvanskeligheder kan få læst linket op.
3. Tjek metabeskrivelsen og sidetitel – hvad står der på “menukortet”?
I sommers var jeg til en festival med børnene og ville bestille en lækker burger til os alle. Burger med hjemmelavet bøf, økologiske ingredienser mm. Det eneste som ikke stod på menukortet var, at burgerbollen var smurt med en god stærk chilimayo og dermed uspiselig for poderne…
Lad være med at gøre samme fejltagelse, og vær sikker på at du får beskrevet indholdet for siden tydeligt i sidetitlen og metabeskrivelsen – det er det eneste brugerne har at gå efter i forsøget på at finde den rigtige information.
Ligesom når der arbejdes med SEO i den kommerciel sammenhæng, skal du tænke og skrive, hvad brugeren får ud af at klikke på linket. Hvilken information kan brugeren regne med at finde ved at klikke. Så vær præcis og konkret – der er ikke plads til interne fagspecifikke terme og udredninger.
4. Dobbelt indhold – double trouble
Med flere webredaktører kan der ofte opstå en situation, hvor der er flere, som skriver om samme emne. En klassiker er også, at enten titel eller metabeskrivelse bliver kopieret fra en eksisterende side til en ny. Det giver dobbelt indhold og forvirrer Google i søgerobotternes forsøg på at decifrere siden og indholdet. For hvis titel, metabeskrivelse og en del af indholdet er det samme, hvilken side skal Google så sætte øverst? Anvend et SEO program til at gennemgå hjemmesiden for dobbelt indhold og find frem til dobbeltgængerne, eller få dit SEO partner til at hjælpe med det
Vi håber, at ovenstående kan bidrage med hjælp til at gennemgå hjemmesiden SEO-mæssigt. Hvis du har input, kommentarer eller spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til niels@userfirst.dk. Vores håb er, at offentlige hjemmesider kan blive lidt mere brugervenlige og lidt nemmere at finde rundt i – og SEO er en af de vigtigste metoder til det.